Yhteiskäyttöautot yleistyvät laadukkaan asumisen lisäpalveluna

Helmikuu

Yhteiskäyttöauto on yhä useamman asukkaan mielestä taloyhtiön peruspalvelu. Myös Suomen suurimman rivitaloyhtiön asukkaat Helsingin Maunulassa ottavat omasta kotipihastaan yhteiskäyttöauton käyttöönsä aina tarpeen tullen. Palvelu on taloyhtiölle maksuton eikä se edellytä pitkiä sopimuksia. Ainoastaan auton käyttö maksaa asukkaille.

Asuintalon parkkipaikalta löytyvällä yhteiskäyttöautolla hoituvat arjen harrastus- ja asiointimatkat eikä tarvetta ykkös- tai kakkosautolle enää synny samoin kuin ennen. Näin yhteiskäyttöauto helpottaa taloyhtiötä pysäköintiongelmissa lisää asukasviihtyvyyttä ja asuntojen haluttavuutta.

Perinteisesti yhteiskäyttöautoja ajatellaan vain yritysten tai uusien taloyhtiöiden palveluina. Kauttamme olemassa olevakin taloyhtiö voi ilman kustannuksia solmia sopimuksen uudesta autosta pysäköintipaikalleen. Näin talon asukkaat voivat halutessaan sijoittaa aikansa ja rahansa muuhun kuin 95 % ajasta maksullisella autopaikalla seisovan vanhan auton ylläpitoon toteaa 24 Rental Network Oy:n toimitusjohtaja Matti Hänninen.

Verkon kautta varattavan auton saa käyttöönsä vuorokauden ympäri silloinkin kun muut liikkumispalvelut eivät ole saatavilla. Ovet avautuvat omalla puhelimella joko tekstiviestitse tai mobiiliselaimessa ja avaimet odottavat käyttäjää hansikaslokerossa. Auton käyttö kahden tunnin ajan maksaa alle 20 euroa ja esimerkiksi viikonloppumatkalle auton saa noin sadalla eurolla.

Ilmainen kokeilu sitoumuksetta

24Rentin yhteiskäyttöauto tuodaan taloyhtiön parkkipaikalle veloituksetta ja ilman sitoutumispakkoa. Ainoastaan autoa käyttävät asukkaat maksavat sen käytöstä ja heidän käytössään on nykyaikainen turvallinen ja vähäpäästöinen auto. Taloyhtiö mahdollistaa pysäköinnin ja tiedottaa asukkaille uudesta liikkumismahdollisuudesta kokeilun aikana. Kun autolle löytyy riittävästi säännöllistä käyttöä jää auto pysyvästi yhtiön asukkaiden käyttöön.

Olemme halunneet tehdä yhteiskäyttöautoilusta helppoa ja nopeaa myös taloyhtiöyhteistyön osalta. Auton saa parkkipaikalle todella ripeästi myös olemassa oleviin yhtiöihin jatkaa Hänninen.

24 Rental Network on oman alansa edelläkävijä ja yrityksen yhteiskäyttöautoja löytyy jo yli 20:lta paikkakunnalta. Vuonna 2016 alkanut yhteistyö Kojamon kanssa on levittänyt yhteiskäyttöautoja jo kymmenen kaupungin Lumo-kodin pihaan asukkaiden käytettäväksi. Nousevana trendinä on myös uudisrakennuksiin tuotavat yhteiskäyttöautot joiden avulla voidaan vähentää rakennettavien parkkipaikkojen määrää jopa 30 prosentilla. Joustava yhteistyömalli mahdollistaa yhä paremmin myös yksittäisten jo olemassa olevien taloyhtiöiden palvelemisen.

Ajatus yhteiskäyttöautosta otettiin taloyhtiössä innostuneesti vastaan. Taloyhtiömme on varsin yhteisöllinen ja moni tuntui ihastuvan ajatukseen ”meidän autosta”. Aika näyttää kuinka monelle perheelle tästä muodostuu todellinen ykkös- tai kakkosautovaihtoehto kiittelee Oulunkylän Rivitalot asunto-osakeyhtiön puheenjohtaja.