(197402 vuokrausta)
4.3/5
Vuokraa auto 5 minuutissa

Pitäisikö ostaa sähköauto vai siirtyä yhteiskäyttöautoiluun?

21

marraskuu

OSA 2

Tämä on jatkoa artikkeliin “Pitäisikö ostaa sähköauto vai siirtyä yhteiskäyttöautoiluun?”. Lue artikkeli tästä >

Myös hybridi säästää luontoa

Pohditaan hetki yhteiskäyttöautojen energianlähteitä. Esimerkiksi 24Rentin autot ovat pääsääntöisesti alle 2 vuotta vanhoja hybridejä, joiden päästöt ovat pienempiä kuin suomalaisten eniten omistamilla kulkupeleillä. Me ajamme nimittäin keskimäärin 12,1 vuotta vanhoilla autoilla.

Väyläviraston tutkimuksen mukaan kaikki yhteiskäyttöautoilun muodot vähentävät auton omistamista, joka kattaa auton elinkaaren päästöistä yli puolet. Yhteiskäyttöautoilu tukee myös julkista liikennettä, jota oma sähköauto ei tätä tietenkään välttämättä tee. Esimerkiksi asemien läheltä saatavat yhteiskäyttöautot saavat ihmiset käyttämään enemmän junia.

15 vuoden päästä yli miljardi ihmistä on muuttanut kaupunkeihin. Kaupungistumisesta selviäminen vaatii yhä kattavampaa ja parempaa yhteiskäyttöautoilua. Yhteiskäyttöautoilu on osa tulevaisuuden monipuolista matkaketjua.

Myös parkkipaikkojen rakentamisen tarve vähenee yhteiskäyttöautoilun suosion kasvaessa, mikä tietysti vähentää rakentamisen päästöjä. Parkkipaikkoja tarvitaan vähemmän, kun yksi yhteiskäyttöauto korvaa useamman yksityisauton. Myös kaupunkien viihtyvyyden voidaan katsoa olevan ympäristöystävällisyyttä.

Yhteiskäyttöautoilu uudistaa autokantaa ja säästää luontoa

Autokantaa uudistaa toki myös uusien sähköautojen hankinta. Mutta keillä kaikilla sähköautoon on varaa, on toinen kysymys. Autokanta uudistuisi nopeammin yhteiskäyttöautoiluun siirtymisellä.

Maailmalla polttava kysymys on myös sähköntuotannon uudistuminen. Esimerkiksi kahdella väkirikkaimmalla maalla, Kiinalla ja Intialla, tämä ei käy käden käänteessä.

Yhteiskäyttöautoilussa piilee riski autoilun lisääntymiseen. Tätä on havaittu esimerkiksi Saksassa, missä varsinkin nuorten aikuisten on todettu ajelevan huvikseen yhteiskäyttöbemareilla niiden statuksen vuoksi. Asia voidaan nähdä toki myös toisesta näkökulmasta: Kun omaa autoa ei enää ole käytettävissä, yhteiskäyttöautoa tulee käytettyä vain silloin, kun autoa todella tarvitsee.

Ideana on myös kasvattaa yhteiskäyttöautoilun ja julkisen liikenteen ja yhteiskäyttövaikutusta. Esimerkiksi juna- ja linja-autoasemien yhteyteen olisi hyvä saada asemapaikkoja yhteiskäyttöautoille. Näin mahdollistetaan kestävän kehityksen mukaisia, johevia, matkaketjuja.

Kumpi siis olisi ympäristöystävällisempää?

Pohjoismaisen ministerineuvoston viime vuonna teettämässä selvityksessä todettiin, että vaihtamalla yksityisautoilu yhteiskäyttöautoiluun voisi pohjoismainen kotitalous vähentää kasvihuonekaasupäästöjään 130-980 kg CO2e vuodessa. Jos 5 % pohjoismaisista talouksista tekisi saman muutoksen, kasvihuonekaasupäästöt voisivat vähentyä jopa 0,7-5,3 %. Nämä ovat isoja lukuja.

24 Rental Networkin hybrideillä on nyt ajettu niin paljon, että yhden yhteiskäyttöauton tuottama säästö vastaa lähes yhden suomalaisen asumisesta aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä. Vaikutus on vielä suurempi jos edelleen huomioidaan pienemmän tarvittavan automäärän valmistuksessa saavutetut säästöt.

Sähköautoa ajamalla voi päästä ideaalitilanteessa jopa nollapäästöihin, mutta sähköautoilussa täytyy ottaa koko elinkaaren ajan päästöt huomioon. Sitä paitsi, jos tarkastellaan nykyään niin kovin muodikkaita katumaasturien sähköversioita, on kyseenalaista, voiko niin suurilla akuilla varustettuja autoja enää pitää ympäristöystävällisinä vaihtoehtoina. Ei kai sitä sähköäkään ole tarkoitus ylen määrin kuluttaa.

Mittava yhteiskäyttöautoilu sähköautoilla on ehkä mahdollista 10 vuoden päästä, jos ja toivottavasti kun latausverkosto on kunnossa. Ja pitää ajatella toki muitakin vaihtoehtoja, tällä hetkellä esimerkiksi biokaasu auton voimanlähteenä on jo merkittävä vaihtoehto.

Sähköauto on iso sijoitus, joka toimii silloin kun tarvitset autoa koko ajan. Yhteiskäyttöautoilu on nopea, helppo ja edullinen tapa vähentää omia autoilun päästöjään silloin, kun vuosittaiset ajokilometrit jäävät alle 10 000:n. Ja kun autoa ei ole välttämätöntä käyttää, esimerkiksi kävellen jaksaa moneen paikkaan, varsinkin jos välillä aina hyppää julkisen liikennevälineen kyytiin.